در سال‌های اخیر با پیش‌رفت تکنولوژی و فضای سایبری٬ استفاده از کامپیوتر جهت به‌بود فرایند طراحی و اسنادسازی بین معماران و سایر رشته‌های مهندسی مرتبط با ساختمان افزایش چشم‌گیری داشته است. در این بین٬ مفهوم BIM به عنوان روی‌کردی جدید در اسنادسازی مبتنی بر مدلینگ اجزای ساختمانی بر مبنای داده‌های آن‌ها به عنوان یک روی‌کرد نوین در سطح کشورهای توسعه‌یافته مطرح است. استودیو پنج اوهفت نیز با احساس نیاز BIM در طراحی و اسنادسازی، علاوه بر طراحی پروژه‌های حرفه‌ای معماری و ارایه نقشه‌ها و اسناد با روش‌های BIM، در سال‌های اخیر به مطالعه و پژوهش گسترده در این باره پرداخته است.

در مطالعات استودیو پنج‌اوهفت، روی‌کرد بی‌آی‌ام مشتمل بر سه چرخه اساسی‌ست که در کنار یک‌دیگر می‌توانند تحول وسیعی در معماری و ساخت و ساز یک کشور صنعتی ایجاد کنند که بعدا در مقاله‌ای مفصلا به این سه چرخه خواهیم پرداخت. یکی از این چرخه‌ها چرخه صنعتی BIM است که مشتمل بر اموری‌ست که صاحبان صنایع لازم است در جریان صنعت BIM یک کشور برعهده بگیرند. اولین گام برای شکل‌گیری چرخه صنعتی مورد نظر ساخت نمونه‌های ساختمانی مورد استفاده در کشور به روش‌های BIM است. به این منظور استودیو پنج‌اوهفت در قالب یک پروژه خویش‌فرما به ساخت مدل‌های دقیق BIM از روی نمونه‌های واقعی داخلی به منظور برداشتن نخستین گام‌های چرخه صنعتی BIM در کشور، روی آورده است. 

استودیو پنج‌او‌هفت از اواسط تابستان ۹۳ ساخت مدل‌های BIM را در گروه‌های متنوع نظیر دیتیل‌های اجرایی، در، پنجره، مبلمان، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و... تحت عنوان پروژه free families آغاز کرده است. در این مرحله مدلینگ فامیلی‌ها بر اساس اطلاعات دقیق متناسب با هر نمونه در نرم‌افزارهای رایانه‌ای آغاز شده است که هر کدام در نهایت بر اساس پروتکل‌های مشهور BIM و برای استفاده در نرم‌افزارهای این عرصه آماده می‌شوند.

این فامیلی‌ها با دارا بودن مشخصات فیزیکی نظیر ابعاد و متریال قابل تغییر و پارامتریک، کاملا مشابه نمونه واقعی موجود در داخل هستند و هم‌چنین در فامیلی‌های الکتریکی و مکانیکی داده‌های مهندسی و تحلیلی نظیر  ولتاژ٬ سیم‌کشی٬ اطلاعات لوله‌کشی و اتصالات, دبی ورودی و خروجی و .... را مطابق با اطلاعات کارخانه‌های تولیدی در خود دارند.

راستی یک مژده برای دانش‌جویان و حرفه‌ای‌های معماری کشور!

استودیو پنج‌اوهفت بنا دارد تا در آینده‌ای نزدیک همه این مدل‌های داخلی و نیز مدل‌هایی که به مرور به این مجموعه ارزش‌مند اضافه می‌شوند را در قالب سامانه ای جامع در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

نام پروژه
کارفرما
مکان پروژه
سال پروژه
برنامه‌ریزی
وضعیت
زیربنای ساخت
مساحت زمین
معمار مسئول
تیم طراحی معماری
طراحی سازه
تاسیسات الکتریکی
تاسیسات مکانیکی
پیمان‌کار
نمونه‌سازی
طراحی منظر
تصویرسازی
عکاس
لینک